Naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Contact
  3. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Tickets

Over Drakenboot

  • Wat is Drakenboot?

    Elk jaar jaar komen vrienden, gezinnen, buren, teams en collega’s vaste prik samen op één plek. Gewoon op het Zwitsalterrein aan het Apeldoornse kanaal. Wat in het derde weekend van juni hét hol van de draak is.

    We trappen Drakenboot af op vrijdagavond. Dan sta je maximaal te vlammen bij de grootste artiesten van ons land. Wij zorgen voor een gemixte line-up. Voor jong en oud. Breng jij de dansmoves?

    Zaterdag en zondag is het water het kloppende hart van het festival. Bedrijven, buurten en verenigingen gaan voor de winst. De strijdkreten hoor je niet alleen vanuit de drakenboten. Ook het publiek moedigt luidkeels aan. Peddels in de lucht, GO!

    Het hele weekend is er voor elke draak vermaak. Struin langs de kraampjes op de markt, haal een heerlijke hap bij de foodtrucks en geniet van zomerse beats. Terwijl de kids wegdromen in Drakenland bij betoverende shows.

  • Wat zijn de openingstijden?
    • Vrijdag 20 juni: 17:00-01:00 uur
    • Zaterdag 21 juni: 10:00-24:00 uur (gratis toegang)
    • Zondag 22 juni: 10:00-21:00 uur (gratis toegang)
  • Voor welke leeftijden is het Drakenboot?

    Voor alle leeftijden! Van jong tot oud. Op zaterdag en zondag is er een speciaal kinderprogramma in Drakenland. Ook bij op vrijdagavond zijn kinderen van harte welkom om een dansje te wagen (met Kids Ticket). De feestavond op zaterdag richt zich vooral op 25-plussers.

  • Waar vind ik de huisregels?

    Om voor iedereen het bezoek aan Drakenboot een leuke dag te laten zijn, gelden een aantal “huisregels” op het hele festivalterrein. Deze lees je hier: Voor bezoekers

  • Blijft Drakenboot op het Zwitsalterrein?

    Grote kans dat je in de media hebt gelezen dat het Zwitsalterrein herontwikkeld gaat worden. Gelukkig heeft de gemeente beloofd dat het Drakenboot in de huidige vorm kan blijven op het Zwitsalterrein. Hoe dat precies in de bouwplannen gaat passen, daarover zijn we nog in gesprek met de gemeente en ontwikkelaar. 

    Bovendien duurt het nog even voor de bouwplannen uitgevoerd kunnen worden. Dus de komende 3 jaar sta je sowieso nog gewoon als vanouds te feesten op het Zwitsalterrein. En we gaan er vanuit: natuurlijk nog veel langer! 

Faciliteiten & regels

  • Waar kan ik terecht voor gevonden voorwerpen?

    Tijdens het festival worden deze verzameld bij de Infobalie.

    Nog niet gevonden? Kom dan dinsdag of woensdag nog even naar het terrein (de hal naast het park, loods 47) om tussen de gevonden voorwerpen kijken of het tijdens de afbouw misschien boven water is gekomen.

    We zijn er de hele dag + avond voor de afbouw.

  • Mag ik eigen eten en drinken meenemen op het festivalterrein?

    Nee, het is niet toegestaan om eten, drinken, koelboxen etc. mee te nemen. Er zijn diverse barren en foodtrucks waar een groot assortiment verkrijgbaar is. Uitzondering: babyvoeding en dieetvoeding is wel toegestaan.

  • Mag ik reclame ophangen of flyers e.d. uitdelen?

    Nee, dat is niet toegestaan. Op aanvraag bij de organisatie kan tegen een promotievergoeding een vergunning worden aangevraagd.

  • Mag ik mijn professionele camera meenemen op het terrein?

    Op vrijdagavond mogen alleen geaccrediteerde persfotografen professionele camera’s en filmapparatuur meenemen om opnamen te maken van de artiesten en de rest van het festival. Op de muziek en optredens van de artiesten is het beeld- en geluidsrecht van toepassing. Daarom mag je geen bewegende beeld- en geluidsopnames maken. Een kleinbeeld fotocamera is wel toegestaan. Op zaterdag en zondag is er geen accreditatie nodig.

  • Mag ik een paraplu het terrein opnemen?

    Op vrijdagavond en zaterdagavond mogen paraplus niet mee het terrein op. Ze zullen door de beveiliging worden ingenomen bij de entree. Mocht het regenen, zorg dan voor een poncho. Deze zijn ook op het festivalterrein verkrijgbaar bij de infobalie en barren.

  • Zijn er kluisjes aanwezig?

    Er zijn alleen enkele kluisjes bij de ingang van de steiger bij de drakenbootrace. Daar kunnen teams tijdens hun drakenbootrace hun waardevolle spullen in bewaren, zodat er niets in het water kan vallen.

  • Zijn honden toegestaan?

    Op het festivalterrein zijn honden helaas niet toegestaan. Natuurlijk maken we een uitzondering voor een hulphond/blindegeleidehond.

  • Is er EHBO aanwezig op het terrein?

    We hebben twee EHBO-posten van het Rode Kruis op ons festivalterrein. Ook loopt er nog een team hulpverleners. Maar houd elkaar ook een beetje in de gaten. Zie je iemand die hulp nodig heeft, contact direct een beveiliger of medewerker.

  • Is er een babyruimte op het festivalterrein?

    We hebben een speciale babyroom op het terrein. Hier kun je babyvoeding opwarmen, een luier verschonen of in alle rust je kindje voeden.

  • Zijn jullie voorbereid op alle weersomstandigheden?

    Zeker! We hopen natuurlijk op een lekker zonnetje, maar ook bij regen of kou gaat Drakenboot gewoon door. We kunnen namelijk eenvoudig verschillende delen van het terrein overdekken. Onweert het? Dan leggen we de drakenbootraces en de muziek (tijdelijk) stil. Want veiligheid voorop. Maar kom zelf ook voorbereidt: neem zonnebrandcrème, regenkleding of een warme trui mee.

  • Waar ga ik naartoe als ik mijn kind kwijt ben?

    Kijk eerst zelf goed om je heen en spreek dan een beveiliger of medewerker aan. De omroeper roept de vermissing om. Zo proberen we samen je kind zo snel mogelijk te vinden. Tip: schrijf voor vertrek de naam en jouw telefoonnummer op de onderarm van je zoon of dochter of doe een armbandje met deze gegevens om.

Drakenbootrace

Munten

  • Zijn er dit jaar weer festivalmunten?

    Tijdens Drakenboot kun je 'op zijn festivals' betalen met de vertrouwde consumptiemunten. 

    In 2024 hebben we een pilot gedraaid met het cashless passysteem. De handelingen bij de kassa's/barren vragen daarmee helaas veel meer tijd dan met de vertrouwde consumptiemunten. Dat zorgde met name op de avonden voor veel te lange rijen bij de barren. Daarom stappen we weer over naar de gewone munten, zodat je weer lekker snel van je koele drankjes kunt genieten.

    Je kunt je munten bestellen met pin bij de automaten of met cash bij de kassa.

    Munten zijn vanuit het oogpunt van fraude niet meer inwisselbaar voor geld.

  • Kan ik met pin/cash betalen?

    Jazeker! Je kunt je consumptiemunten bij de automaten afrekenen met zowel pin als cash. 

Kids-Tickets

Toegankelijkheid

  • Is het terrein toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

    Het festival vindt plaats in een park met een ondergrond van gras. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan het terrein daardoor minder goed toegankelijk zijn. Er zijn drempelhulpen/oprijplaten op strategische plekken geplaatst.

  • Is er een speciale ingang voor minder validen?

    Rolstoelgebruikers kunnen bij de hoofdingang gebruik maken van de bredere poort bij de kassa/VIP/Pers-ingang. 

    Er zijn bij/nabij de hoofdingang helaas geen parkeerplaatsen. Eventueel kunnen minder validen aan de Vlijtseweg ter hoogte van de hoofdingang, op aanwijzing van de verkeersregelaars in/uitstappen. Waarna een begeleider vervolgens de auto ergens anders parkeert. 

  • Zijn er speciale plekken voor rolstoelgebruikers op vrijdagavond?

    Er is een beperkt aantal plekken in het persvak voor het podium beschikbaar voor rolstoelgebruikers + 1 begeleider. Deze plek dient uiterlijk voor 1 juni per email aangevraagd te worden, echter vol is vol. De beveiliging houdt toezicht op de toegang.

  • Is er een minder validentoilet op het festivalterrein?

    Er is een minder validentoilet aanwezig op het hoofdterrein, links van het grote podium.

    Bekijk de plattegrond

  • Zijn honden toegestaan?

    Op het festivalterrein zijn honden helaas niet toegestaan. Natuurlijk maken we een uitzondering voor een hulphond/blindegeleidehond.

  • Welke faciliteiten voor minder validen zijn er?

    Er is een MIVA-toilet en wij proberen het terrein zo drempel-vrij mogelijk te houden. Het festival vindt echter plaats in een park met gras, zonder verdere faciliteiten. We ontkomen er daarom helaas niet aan dat het terrein voor minder validen minder goed begaanbaar kan zijn. Onze vrijwilligers staan echter graag klaar om een handje te helpen. Bij het concert op vrijdagavond is er een beperkt aantal MIVA-plekken beschikbaar in het persvak voor het podium, uitsluitend op aanvraag per e-mail.